söndag 19 augusti 2012

Bo på lantgård

Vaknade lite för tidigt av att solen tittade in, och gnällde lite på avsaknaden av mörkläggningsgardiner (som jag fann när jag skulle gå) Dröjde mig kvar på rummet eftersom det var två timmar kvar till frukosten skulle börja serveras, men när de två timmarna förflutit var matsalen fortfarande lika igenbommad. Jag fick gå och köpa mig lite frukost på Ica och fortsatte sökandet efter lämplig boplats till kvällen. Men vandrarhem är inte väldigt vanligt förekommande här i norr. Fann tillslut en gård 60km från Lycksele och beslutade mig för att ta en kortdag. Innan jag lämnade Lycksele köpte jag lite grillad kycklig, lite grillad, saltad kyckling, eller snarast grillat salt med kyckling. Det var så salt så tungan krullade sig och det dröjde inte länge innan vattenflaskorna var tomma. Halvvägs svängde jag in på en rastplats för att fika och snart kom en skock nyfikna gammlingar från hörselskadades riksförbund, alla ställde samma fråga: Har du rammlat?. Nej, nej, åter nej. Men frågan var befogad, för jag hade endel blod i ansiktet... Osmotisk chock? De bjöd mig på lite mer fika och lät mig veta att det var riktigt dårskap jag håller på med. Jag fick lite vatten från en husbil som stannat till på rastplatsen och rullade vidare.När jag kom fram till lanthandeln 15:55 hade jag en förhoppning om att de tidigast skulle stänga 16. Men de hade stängt redan tre timmar tidigare. Besviken och hungrig ringde jag upp ägarna till den gård jag skulle bo på, och de lovade att fixa lite mat. När jag kom fram väntade hemlagad Pölsa, färskpotatis och rödbetor. Till efterrätt serverades gigantiska norrländska jordgubbar med grädde.
Därefter tog jag en tur ut i skogen på jakt efter blåbär, men motarbetades än en gång intensivt av myggen. Smörjde på lite myggmedel och gav mig åter ut på fältet, det gick bättre den här gången och återvände med tillräckligt mycket bär för att även husbonn och frugan hans skulle få en tallrik blåbär. Tog förresten en titt in i ladugården för att se hur den ädla mjölkningsprosseduren går till, det var en snabbtitt, men nu har du lukten i kläderna sa frun, och sannerligen, flera timmar senare så luktar kläderna fortfarande ko.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar