söndag 12 augusti 2012

Upp och ner

Det gick bra igår, kanonfin sträckning från Bollnäs upp mot Delsbo. Lite lagom kupering med långa fina utförslöper med relativt nylagd asfalt av god kvalitet. Det kändes helt enkelt bra att åka. När jag ringde vandrarhemmet kom dock ett litet bakslag. Det var fullt; en titt på väderleksprognosen varslade om en vindstilla natt med uppehåll. Äh jag sover ute vid sjön tänkte jag. Det var en fantastisk kväll, och efter ett uppfriskande kvällsdopp åt jag lite kvällsmat och hoppade ner i sovsäcken. Så kom det sig att det dök upp ett par myggor. Eftersom jag inte är någon älskare av kliande bölder arvättade jag dem ganska kvickt. Men de hade kallat  på förstärkning, och snart var där ett moln av myggor. Jag dräpte många, men myggorna rekrytrade trupper från när och fjärran. Det dröjde inte länge innan mitt ansikte som ju var det ända som stack ut från sovsäcken, var belammrat av bett. Tillslut vågade jag bara låta näsan titta ut, men ett par kamikaze-piloter körde rakt in i ett försök att täppa till mina andningsvägar. Striden pågick in på småtimmarna och ända fram till gryningen då jag blev tvungen att erkänna mig besegrad. Motvilligt kröp jag ur sovsäcken varpå myggorna la in nådastöten och attackerade från topp till tå. Likt en spetälsk krympling flydde jag. Men jag var trött sen nattens strider och efter någon mil la jag mig i vägkanten för att vila. Vad jag inte visste var att de mygg-alierade knotten hade stationerat ut en patrull längs min flyktväg, knappt hade jag hunnit lägga mig innan jag var omringad. Jag slog mig loss och spände fast skidorna igen, jag var tvungen att fly. Tillslut nådde jag fram till Hassela. Här fick jag vänta i två timmar tills att macken öppnade så att  jag kunde proviantera. Med ett par korvar och lite mos i magen kunde jag fortsätta min resa mot Sundsvall. Det var en lång och backig färd men efter 85km igår + 94km idag så har jag nått Norrland och dess största stad, Sundsvall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar